terug naar inhoud

 

Op weg naar Falsterbo

Eindelijk was het dan zo ver. Na een voorbereiding van ruim een jaar vertrokken we op zondag 12 september met 3 auto's en een aanhanger vanuit Losser naar Falsterbo. We waren met een groep van 12 personen. Dit grote aantal was er mede de oorzaak van dat we een jaar voorbereiding nodig hadden om te kunnen gaan. Gedurende deze periode hebben we zelfs nog een tijd in onzekerheid verkeerd omdat de camping in Falsterbo verkocht werd. Wij hadden daar 3 stugors (trekkershutten) op rij willen boeken, maar we moesten wachten tot de verkoop werkelijk een feit was. Tot die tijd bleven we in onzekerheid of we wel of geen plek op de camping hadden. Maar nu waren we op weg naar zuid-Zweden. Via de A30 en de A1 ging het met een flinke rugwind probleemloos in de richting van Puttgarden. De auto met aanhanger was om 7:00 uur  als eerste vertrokken maar werd voor de tweede stop, parkeerplaats Ostestal tussen Bremen en Hamburg, al door de anderen ingelopen. Na nog een gezamenlijke stop voor Puttgarden, reden we met 3 auto's en de aanhanger om 13:15 uur de veerboot op.

De afstand van Losser naar Puttgarden bedraagt 455 km. De veerboten naar Rødby in Denemarken varen ieder half uur. Bij de kassa kan er meteen een combiticket (retour) voor de Øresundbrug gekocht worden. Let hierbij goed op dat je om een ticket voor de brug vraagt. Indien je alleen zegt dat je een retour naar Zweden wilt, loop je kans dat je tickets krijgt voor de veerboot Helsingør-Helsingborg (proefondervindelijk en geheel belangeloos door een van onze auto's vastgesteld). Deze fout wordt echter pas merkbaar bij de controle op de brug. En aangezien die aan de Zweedse kant is, moet je alsnog bijbetalen, want je bent de brug al gepasseerd). Op de veerboot werden we door een regenbui overvallen. Het regende voor ons zo hard dat de Deense kust niet meer zichtbaar was. De gehele verdere route bleef dit regenfront vlak voor ons hangen. Wij reden in de opklaringen, maar voor ons was de lucht donkergrijs en overal waar we kwamen waren de wegen kletsnat. Toen we de Øresundbrug opreden was het in het zuiden al weer helemaal opgeklaard en konden we Falsterbo/Skanör zien liggen. Om 17:00 uur waren we op Ljungens camping in Falsterbo en werd er begonnen met het inrichten van de slaapplaatsen en het verzorgen van een warme maaltijd. Bovendien moest een groot deel van de inhoud van de aanhanger koel gezet worden, eer het geschikt was voor consumptie. Na de maaltijd werd er nog kort een verkennende tocht naar de achter de camping gelegen schietbaan gemaakt om te kijken of er nog wat steltlopers te zien waren bij Ängsnäset. Het was echter al te donker geworden om hier nog wat te zien. We keerden terug naar onze stugors voor een kop koffie en een borrel en bereiden ons voor op de volgende dag, onze eerste dag op de meest zuidwestelijke punt van Zweden, Nabben

De route: Vanaf Losser naar de A1 en vervolgens naar Osnabrück ( in Duitsland wordt onze A1 de A30) Op het Kreuz Lotte -Osnabrück gaan we over op de A1 naar Bremen-Hamburg. Deze A1 kun je blijven volgen tot Puttgarden. Het laatste stuk is een gewone weg (E47). Vanaf Puttgarden met de boot van Scandlines naar Rødby. Hier gaan we de snelweg weer op naar København en Malmö. Eerst de E47 later de E20. Deze laatste gaat na het vliegveld over in een 4 km lange tunnel en daarna een 8 km brug, de Øresundbrug. De pijlers van deze brug zijn 204 m hoog en daarmee is de brug het hoogste bouwwerk van Zweden. Aan de Zweedse kant van de brug is de kaartcontrole (zowel voor de heen als de terugreis). Na de brug volgen we de snelweg nog een stukje in de richting van Malmö. Vervolgens slaan we rechts af en gaan in zuidelijke richting de E6 op, richting Trelleborg. Na Vellinge komt de afslag Falsterbo en vervolgen we onze route over weg nr. 100. Na Ljunhusen zien we aan onze linkerhand het heideveld. Aan het eind van de weg komen we op een rotonde en gaan hier linksaf, we rijden nog steeds langs het heideveld. Waar de weg afbuigt naar rechts gaan we linksaf naar de camping.

terug naar inhoud